niedziela, 5 marca 2017

żurawie leśnej polany, dzięcioł czarny i zaloty.

Świty zaczynają się przemieszczać w stronę godzin coraz mniej dostępnych śpiochom.
Szczęśliwie dla mnie, piąta to normalna pora na wstawanie więc jeszcze długo będę miał poranny zapas czasu. Korzystam z tego jak mogę :)
Dziś było i owszem, malowniczo.



 Zwierzyna płowa skwapliwie skorzystała z pokrywy lodowej, by dostać się do smakołyków. Aktualnie lód już odchodzi od brzegu, zmienił kolor na szary. To oznacza, że jego wytrzymałość zmieniła się.


 Ktoś zgadnie co my tu mamy?
Z czym to się "je"? :)

Usłyszałem je z daleka. Ta polana przyniosła mi w ciągu lat wiele, wiele obserwacji. Tym razem żurawie. Nie po raz pierwszy zresztą.

Kręciły się na granicy lasu i polany.


Lubię je oglądać na ciemnej ścianie lasu.

Zobaczcie film, ledwo przyleciały, jeszcze się dobrze nie zregenerowały po trasie, a już się czupurzą :)

FILM: https://www.youtube.com/watch?v=sgoXJpzFwUs


Najwyraźniej usiadłem w sposób niewidoczny dla żurawi, skoro przeleciały kilka metrów nad moją głową.


Widać jak mi się przygląda :) Niesamowite mieć go tak blisko i jednocześnie nad sobą. Pamiętam jak trzy lata temu, gdy jeszcze korzystałem z czatowni, podeszły do mnie na 2 metry. Jednak naturalna obserwacja z tak niewielkiej odległości to coś zupełnie innego.

 Nie mogło obyć się bez nich, oczywiście :)

 Długo obserwowałem zaloty czarnych dzięciołów. Tu w wersji zbetoniałej p.t. nas tu nie ma! :)

Ponieważ uznałem, że zdjęcia tego nie oddadzą, nagrałem Wam fragment tego zakręconego rytuału.

FILM: https://youtu.be/lE5BKbvO7rc

 Sprawdziłem, samiec czarnego w ramach sygnałów godowych uderza 17 razy na sekundę, więc o jedno się pomyliłem - przepraszam :)

16 komentarzy:

  1. Pierwszy film przeprasza za usterki, czarne kapitalne i fota i film. U mnie też są, ale nie udaje mi się podejść.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. już poprawiłem, mam nadzieję, że jest OK.

      Usuń
  2. Zdjęcia superowe! Filmu z żurawiami nie można odtworzyć. Dzięcioły fajne :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięcioły rewelacyjne. Zazdraszczam ich pięknych fotek, zwłaszcza tej ruchomej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. fotki jak fotki, obserwacja była prawdziwą ucztą.

      Usuń
  4. Fantastyczne te dzięcioły! Dzisiaj mój zdecydowany numer jeden. Ale żurawie i te wschody depczą im po piętach. Chciałbym wstawać o piątej, serio. Miałbym wtedy dużo czasu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grześ, bo to jest właśnie taki mój patent na zdobycie czasu :) Gorąco polecam.

      Usuń
  5. Chyba raz już pokazywałeś ten piękny rządek drzew-baletnic, ale dziś w słońca wschodzie wyglądają przepieknie. No i oczywiście czarne dzięcioły w podskokach dookoła pnia, a nawet zabetonowane. Zaskoczył mnie natomiast wygląd głowy żurawiej w locie koszącym nad pewnym Leśnym. Jak on zdołał takiego skrętu szyi dokonać i się nie wykopyrtnąć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ależ Ty masz pamięć! Jestem w szoku! Tak publikowałem te baletnice, choć w innej odsłonie :)

      Usuń
  6. Czarne super!!! uwielbiam je :) żurki cudowne zwłaszcza te w locie ;) i zgadzam się z Tobą że bliskie spotkania w naturze dają niesamowitą satysfakcję niż te z czatowni

    OdpowiedzUsuń
  7. Czarne świetne :) Moja para czarnych już chyba po godach, bo samiec przez pół godziny ( tyle trwała obserwacja) pokazywał różne dziuple do wyboru. Fajnie to wyglądało jak podlatywal do dziupli, cos tam popukał i do następnej leciał. A partnerka za nim sprawdzała te lokale ;)
    Ps. A może byl to podryw na chatę ;):))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, to typowy lans na chatę, brał ją na nieruchomości cwaniaczek :)

      Usuń
  8. Na zdjęciu przedstawiającym pień drzewa jest, tzw. sosna kołnierzykowata ;)

    OdpowiedzUsuń