środa, 21 marca 2018

kuna - inne spojrzenie

Siedzę w lesie, nic nie dzieje się ... nic ... droga na Ostrołękę.
W pewnym momencie kuna leśna przechodzi przez drogę.
Odruchowo robię zdjęcie i w myślach z góry skazuję je na wieczny niebyt, czyli wiem, że go nie opublikuję.
W tym momencie padam ofiarą stereotypu, że gdy fotografuję zwierzę, to wartością zdjęcia samą w sobie, ma być to zwierzę.
Czyszcząc kartę miałem to zdjęcie wyrzucić, na szczęście spojrzałem na miniałkę.
Na minimałce kuna nie odgrywała najmniejszej roli, skoro nawet na powiększeniu wygląda jak artefakt.
Tym samym mój umysł dostrzegł łaskawie inne wartości zdjęcia. Inne niż kuna oczywiście.
Być może dlatego, że zapamiętałem dobrze "klimat" tego miejsca.
Było tak jak lubię, nieswojo, alienacyjnie, jakbym był ostatnim ocalałym mieszkańcem planety.
Nie wiem czy dostrzeżecie te cechy w zdjęciu, ale czułem się jak bohater "holendra" - obrazu z XIX wieku.


A miałem je wyrzucić. Oj Krzysiek, Krzysiek :)



23 komentarze:

  1. Gdyby było moje, zdecydowanie bym zachował.

    OdpowiedzUsuń
  2. Widzę, że portrety kun wychodzą równie niesamowicie fenomenalnie jak portrety srok. :)))
    Kuna jest tylko drobnym, dodatkowym elementem. Samo zdjęcie (nawet bez tumaka) tryska niezwykłym, mrocznym klimatem. Podobają mi się ciemne brzegi i rogi zdjęcia. Wyglądają jak winieta. Fajnie to kontrastuje ze śnieżnobiałą drogą, no i tą czarną kropką, którą jest ponoć kuna. :))
    Dobry wybór, szkoda było wyrzucić je w otchłań zapomnianej, uauniętej materii. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mateusz, do srok i kun jak widać mam lekką rękę :)))))W rzeczy samej chodziło mi o pokazanie tego zdjęcia, kuna była tylko pretekstem :) Czekałem, żeby cokolwiek przeszło tą drogą. Pierwsza napatoczyła się kuna. Niestety niezbyt blisko ha ha ha ah

      Usuń
  3. Nie rozumiem, dlaczego chciałeś wyrzucić to zdjęcie. Przecież jest wspaniałe!

    OdpowiedzUsuń
  4. Jezu ale klimat!! Te drzewa i światło ... jakbym czytał Lovecraft'a :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy tam naprawdę było górą ciemno, a dołem jasno? Zawsze się męczę w alejach grabowych, zwłaszcza tych starych, przypałacowych. Są piękne, ale zawsze za ciemne i nie potrafię ich sfotografować takich, jakimi są naprawdę. Nigdy nie trafiłam na taką ze śniegiem, to fakt. Wspaniały obraz. Rzeczywiście XIX-wieczny - jeśli nie stałaby tam kuna, to amazonka na koniu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To był taki klasyczny tunel ale troszkę mu pomogłem, a w zasadzie jej, tej ciemności :) Oczywiście fotografowanie ciemnego lasu z leżącym śniegiem jest trudniejsze, szczególnie gdy i w cieniach i w światłach chcesz ocalić szczegół. Ale ... raz na jakiś czas udaje się :)

      Usuń
  6. Bardzo malarskie zdjęcie:-) i drogi macie obłędne, falujące.
    Ależ nazbierało mi się zaległości, powolutku będę zgłębiać tajemnice warmińskiej ziemi.
    Pozdrawiam ze środka zimy:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mario, my ludzie północy, pozdrawiamy Was ludzi południa ;) Oby do wiosny! :)))

      Usuń
  7. Daje radę ta fota. Robi na mnie wrażenie zwłaszcza dysproporcja małej kuny i pni tych wielkich drzew.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mniej więcej te same walory zdjęcia plus światło spowodowały, że je opublikowałem :) dzięki! Pozdrówka :)

      Usuń
  8. Do mnie bardzo przemawia, ale być może dlatego, że również lubię takie alienacyjne klimaty. A co by nie mówić, zdjęcie jest nie tylko środowiskowe, co jak dla mnie bardziej popadające w takie dark fantasy... Dark fantasy, które istnieje, ale w realności istnieje tylko w subiektywnym odczuciu klimatu. Widać ogrom lasu, kryjówek, nieprzebytych ścieżek, gałązek, których nigdy nie dotknie ludzka ręka...

    OdpowiedzUsuń
  9. Zdjęcie jest niesamowite, zachowaj bezwzględnie. Ja kilka lat temu uratowałam maleńka kunę. Była ranna. W ośrodku dla dzikich zwierząt w Przemyslu wyleczyli ją. Dostała imię Zosia. No i wróciła do lasu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O jak fajnie :) zazdroszczę. To piękne stworzenia. Zachowam, zachowam :)

      Usuń
  10. No wiesz, TAKIE foty chcesz wyrzucać???!!! Cudna jest!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To była taka drobna kokieteria :) Oczywiście nie wyrzuciłbym jej ;)

      Usuń